Согласно программы деятельности совета АОПА, избранного в Наливайковке мне было поручено разобраться с возможностью выдачи crewcard для частных пилотов. Вопрос был мною досконально проработан с анализом законодательства нескольких стран. Результат неутешительный, но все равно результат. Ниже публикую информацию, которая поставит точку в этой дискуссии.
Должен отметить, что нигде в мире не выдаются такие удостоверения для частных пилотов. Прошерстил законодательную базу. Все ссылаются на Чикагскую конвенцию по экипажам. Там статья 32 звучит так:
Стаття 32. Свідоцтва на членів екіпажу
a) Пілот кожного повітряного судна та інші члени льотного складу екіпажу кожного повітряного судна, зайнятого в міжнародній навігації, забезпечуються посвідченнями про кваліфікацію і свідоцтвами, які видані або яким надано чинності державою, в якій це повітряне судно зареєстроване.
То есть отсылается к местному законодательству. То есть какие удостоверения экипажа и кому выдавать решает каждая страна самостоятельно. А теперь выдержки из законодательства Германии:
Information for the applicant and the operator for obtaining a Crew Member Certificate
1. Persons entitled 1.1. In accordance with § 2 of the “Allgemeine Verwaltungsvorschrift zur Ausübung des Gesetzes über das Paßwesen” (PaßVwV)
(German regulations on the passport system) and with the recommendations of ICAO Annex 9 and in order to facilitate international air traffic, crew members (a crew member is a person assigned by an operator to duty on an aircraft during flight) of aircraft operated by airlines in assigned by an operator to duty on an aircraft during flight) of aircraft operated by airlines in scheduled air services can, upon application, obtain a crew-Member Certificate.
A Crew Member Certificate is recognized as a passport replacement document and is valid as such for crossing the German border
(leaving and entering German territory). 1.2. Upon application, Crew Member Certificates can also be obtained by crewmembers of aircraft operated by air transport enterprises in non scheduled co9mmercial air traffic.
2. Application The application for obtaining a Crew Member Certificate is to be addressed to the LUFTFAHRT-BUNDESAMT using an LBA-form. The annexes 1 – 3 are to be attached to the application.
3. Handing over the certificates The certificates are in general handed over by the operator. The applicant has to verify the data when receiving the certificate and to sign it personally.
4. Validity and return The Crew Member Certificate is only valid in exercise of the duties with the indicated operator as they are entered on the certificate. The certificate is thus to be returned to the LUFTFAHRT – BUNDESAMT if other duties are taken over or if the certificate holder quits the service with the operator. Foreign nationals must hold a valid residence permit for the territory of the Federal Republic of Germany.
5. Operator’s participation in filing the application, handing over and returning the certificates 5.1. The information on employment and the nature of the duties is to be confirmed by the operator on the application form. 5.2. In handing over the Crew Member Certificate, the operator makes sure that the applicant has signed personally. 5.3. The operator ensures that the certificate is returned to the LUFTFAHRT-BUNDESAMT without delay, when the certificate holder
quits the service with the operator or when other duties are taken over.
6. Charges The Charges for issuance of the Crew Member Certificate and for the refusal and the withdrawal of an application are determined by the “Kostenordnung der Luftfahrtverwaltung” (Order of Costs of the (German) Aviation Administration).
Если вкратце, то право на crewcard имеют только члены экипажей АВИАКОМПАНИЙ выполняющих регулярные рейсы или КОММЕРЧЕСКИЕ рейсы вне расписания!!
Потом я нашел то же самое по США:
§ 406.19 Crew member certificate.
(a) Purpose. This certificate will be issued to facilitate the entry and clearance into ICAO contracting states of United States citizens employed by scheduled air carriers as flight crew members or crew member on U.S.-registered aircraft engaged in scheduled international air transportation, as provided in Annex 9, as amended, to the Convention on International Civil Aviation.
(b) Application. An application for this certificate shall be made on an “Application for Crew Member Certificate,” Form FAA-2116, and submitted to the Air Carrier District Office in charge of the air carrier by whom the applicant is employed.
(c) Issuance. This certificate will be issued on a “Crew Member Certificate,” Form FAA-2116.1.
(d) Surrender. This certificate will be surrendered for cancellation by the air carrier or the certificate holder to the nearest Air Carrier District Office upon termination of the holder’s assignment in scheduled international air transportation with the air carrier.
Опять же выделил жирным шрифтом, только для работников авиакомпаний.
В общем не вижу возможности изменить сие в Украине, поскольку везде написано, что этот документ заменяет паспорт и все приказы по его выдаче совместные с МВД и погранслужбой... К мировому опыту обратиться тоже не удастся, поскольку НИГДЕ не нашел, чтоб выдавали приватным пилотам такие удостоверения. Общаясь с немцами и поляками понял, что для прохода на перрон используются либо лицензии пилотов, либо аналог crewcard, выданные авиакомпаниями. Мы в Challenge Aero тоже заказываем такие же из пластика (при личной встрече продемонстрирую всем желающим. Очень тяжело её отличить от департаментской). За рубежом, в гостиницах и аэропортах, как правило, их достаточно. Думаю выход может быть следующий: от имени АОПА самим разработать подобную crewcard в пластике и выдавать членам АОПА Украина.
Как то так